11 JANUARI 2024

      “Wil je de efficiëntie verhogen binnen je productiebedrijf? Dan moet je komaf maken met hokjes denken”.

      Sinds twee jaar staat Tom Dullens aan het roer van Techsharks België. Als Nederlander die op slechts honderd meter van de Belgische grens opgroeide, voelde hij zich van kinds af al thuis in België. Dat hij nu de missie van Techsharks wil waarmaken in België, door productiebedrijven te adviseren en te ondersteunen bij het onderhouden van hun machinepark en de technische voorzieningen van hun bedrijfsgebouwen, stond dan ook in de sterren geschreven.  

      In deze blog gaan we in gesprek met Tom op zoek naar wat vandaag de grootste rem is voor productiebedrijven en hoe hij van plan is om met zijn TechSharks de productiviteit in Belgische productiebedrijven te optimaliseren.  

      De vierde industriële revolutie draait niet om automatisering en digitalisering, maar om proactiviteit, vaardigheden en kennis! 

      Automatisering en digitalisering zorgen ervoor dat de werkwijzen van productiebedrijven de komende jaren enorm zullen veranderen. Als we alleen nog maar denken aan alle nieuwe toepassingen die mogelijk worden met AI, dan beseffen we dat we midden in de vierde industriële revolutie beland zijn. “En dit is niet iets waar we schrik voor moeten hebben”, zegt Tom Dullens de Directeur van Techsharks België. “Dat het takenpakket van elke operator en technieker de komende jaren zal veranderen en reeds veranderd is, dat is een zekerheid. Waar we nu voor moeten zorgen is dat we onze potentiële technische profielen voor de toekomst, gaan opleiden en trainen binnen het werkveld. Ze moeten veel meters maken waardoor ze uiteindelijk kunnen uitblinken in hun nieuwe rol."  

      Kan je een concreet voorbeeld geven van inspelen op de nieuwe rol van operatoren?  

      De voorbije jaren hebben we een enorme toename gezien van het aantal taken dat werd overgenomen door machines. De operator die voorheen verantwoordelijk was voor het inpakken van de goederen zag letterlijk en figuurlijk een deel van het werk uit handen genomen worden door machines. Dit wil niet zeggen dat er geen werk meer is. Integendeel. De job inhoud is gewoon veranderd, waardoor de operator een nieuwe rol moet aannemen en moet leren omgaan met die machine. Er zijn dus technische skills nodig om de machine in te stellen, storingen te herkennen en op te lossen. Concreet zorgt het er dus voor dat er meer verwacht wordt van de operatoren.  

      Een nieuwe rol aannemen en leren werken met de machines, dat klinkt allemaal logisch. Maar waar wringt het schoentje dan?  

      De hiërarchie binnen het productiebedrijf. Vaak moet je het niet verder zoeken dan dat. Een operator staat de hele dag bij de machine, maar als er een storing optreedt of de machine moet gesmeerd worden, dan moet die een stap achteruit doen en wachten op de technieker. Deze hiërarchische structuur zorgt ervoor dat heel wat kostbare productietijd verloren gaat. En dat is zonde. Want we weten bij Techsharks dat het anders kan. 

      Hoe kan het dan anders? Want het is toch logisch dat een technieker meer afweet van storingen dan een operator? 

      Klopt helemaal. Hier komen we bij het hokjes denken. “Dit is het takenpakket van de technieker” en “Dat is het takenpakket van de operator”. Waarom moeten de twee naast elkaar werken? Waarom zou een operator in de toekomst niet het preventief onderhoud aan de machine kunnen doen of een storing kunnen oplossen? Met Techsharks bewijzen we dag in dag uit dat het perfect mogelijk is om de taken van operatoren en techniekers beter op elkaar af te stemmen. Door operatoren te ondersteunen, op te leiden en verantwoordelijkheid te geven. Daarom investeren wij heel sterk in het opleiden en trainen van jonge enthousiaste technische profielen, die onderhoudstaken van techniekers kunnen overnemen, waardoor techniekers meer de handen vrij zullen krijgen om zich bezig te houden met complexe storingen, onderhoud en het doorvoeren van verbeteringen aan van het machinepark. Deze aanpak zorgt ervoor dat de downtime van je machinepark aanzienlijk verlaagt en de productiviteit stijgt. Maar hiervoor moeten we dus echt stoppen met in hokjes te denken. We moeten investeren in het trainen van vaardigheden en de overdracht van kennis. Dat is een investering die zich dubbel en dik terugverdient. 

      Denk je dat jonge sterke technische profielen staan te springen om deze taken op zich te nemen? 

      Dat weet ik zeker. Want zo krijgen gemotiveerde profielen eindelijk de kans die ze verdienen. En dit is dan ook wat de aanpak van Techsharks uniek maakt. Hoeveel talent een jong technisch profiel ook heeft. Op het CV wordt vaak eerst gekeken naar het aantal jaren ervaring. Als wij een relatie aangaan met een nieuwe TechShark, dan kijken we niet in de eerste plaats naar het CV, maar we gaan op zoek naar de intrinsieke motivatie van de kandidaat. Wat daagt deze kandidaat uit? Wilt de kandidaat ontwikkelen, groeien en de beste worden in zijn vak? Dat is voor ons het belangrijkste. Uiteraard naast de technische vaardigheden. Laat ons zeggen dat de lat hoog ligt, maar dat dankzij de kansen die we geven aan enthousiaste jonge profielen, we dit hoge niveau ook kunnen behalen. En dit zijn dan bij uitstek de profielen die hun technische kennis kunnen overdragen aan operatoren, zodat zij technische taken kunnen overnemen. Het wordt vaak gezegd, maar in dit geval is het echt een win-win-win. 

      Wat zijn de eerste reacties van de Belgische Techsharks klanten? 

      Die zijn enthousiast dat ze kunnen samenwerken met een partner die meedenkt op de lange termijn. En hier ben ik echt blij om. Techsharks wil geen “urenfabriek” zijn, die uit is op het factureren van zoveel mogelijk uren. Wij willen advies en kennis delen met onze klanten. En ik durf te zeggen dat dit advies niet altijd in ons voordeel hoeft te zijn. De overdracht van onze kennis kan er zelfs voor zorgen dat we op termijn overbodig worden. Wel: missie geslaagd dan. En met veel plezier.