We kennen het allemaal: Het is heel druk, je bent volop bezig om je productielijnen te bezetten en het maximale er uit te halen om je klanten tevreden te stellen.
Maar weet je wat het eerste slachtoffer is van drukte: preventief onderhoud. En van zodra dit wegvalt, kom je in een spiraal terecht van technische storingen, onverwachte down time, waardoor het steeds drukker wordt en je raadt het al: het preventief onderhoud helemaal naar de achtergrond verdwijnt.
Een klant van Techsharks die actief is in de dranksector maakte dit onlangs mee en vroeg om een gepaste oplossing:
De vraagstelling
Door een plots probleem in de planning van het onderhoud, was het moeilijk om het onderhoud van de productielijnen te garanderen. Deze productielijnen hebben een strakke continuïteit nodig om de veiligheid en de hygiëne te garanderen.
Hoe is Techsharks te werk gegaan?
De fabrikant in de dranksector contacteerde Techsharks op een moment dat er al behoorlijk wat achterstal was in onderhoud van de productielijn. Daardoor liep er gevaar dat de efficiëntie en de hygiëne van de productie achteruitging.
Tom, de directeur Techsharks België, luisterde eerst aandachtig naar het verhaal van de operational manager en besloot ter plaatse te gaan met een TechShark om te kijken wat er gaande was op het gebied van onderhoud en storingen. Daarop werd een inventaris gemaakt.
Samen met een gespecialiseerde TechShark ging Tom ter plaatse om oplossingsgericht doorheen de planning te gaan en te zien wat de mogelijkheden waren binnen het bedrijf.
Het advies
Allereerst deed de TechShark de planning van de maintenance. Hij zorgde voor een betere spreiding van de beschikbare uren in de planning zodat het beschikbare personeel onder de eerste hoge werkdruk uitkwam.
Daarna verzorgde een andere TechShark het achterstallige onderhoud zodat het eigen team van de foodproducent de productielijn verder kon bemannen.
Op het moment dat het grootste deel van het achterstallig onderhoud in orde was, bleef deze TechShark op regelmatige basis langskomen om het basisonderhoud over te nemen en het huidige team te voorzien van tips en tricks.
Momenteel komen twee TechSharks twee dagen per week onderhoud doen of dragen zij nieuwe kennis over op het bestaande team zodat zij op korte en lange termijn mee zijn met de nieuwste technieken of hoe zij de productielijn op de juiste manier goed en efficiënt onderhouden.
De uitkomst
Ondanks de drukke activiteiten beschikt deze klant nu over een zeer productief onderhoudsproces en planning. Daarnaast profiteert het huidige team van de extra kennis die de TechSharks keer op keer overdragen en kunnen zij in de toekomst beter omgaan met extra werkdruk.